وبلاگ

توضیح وبلاگ من

علل و انگیزه ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان

 
تاریخ: 27-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

از جمله معضلاتی که بشر همواره با آن مواجه بوده مسأله ی جرم است. تقریباً هیچ جامعه ای یافت نمی‌شود که در آن جرمی به وقوع نپیوندد، البته نوع و میزان جرم از یک جامعه به جامعه ی دیگر متفاوت است اما یک اصل قطعی وجود دارد که در همه ی جوامع قوانینی نقض می شوند و کشور ما هم از این اصل مستثنا نیست. در دهه های اخیر به علت رشد جمعیّت و گسترش مسأله شهرنشینی میزان وقوع جرم هم در کشور ما افزایش یافت. متناسب با رشد جمعیّت کشور ، نیروهای نظامی که شکل مدرن و سازمان یافته ی آنها از اوایل قرن جاری در کشور ما به وجود آمد، گسترش چشمگیرتری پیدا کرد و در سه دهه ی اخیر با ظهور انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، نیاز بیشتری به وجود نیروهای مسلّح کارآمد احساس شد و نیروهای مسلّح از جهت کمّی افزایش یافتند. به طبع افزایش تعداد نیروها، تخلف و جرم هم در این نیروها رو به فزونی نهاد. همانطور که می دانیم، خودزنی یکی از معضلات جهان امروز است و این پدیده در نیروهای مسلّح به دو شکل «خودزنی منجر به جرح» و «خودزنی منجر به فوت» مشاهده می شود. بدین معنی که علاوه بر خودکشی که فرد، قصد نابود کردن خود را دارد، خودزنی منجر به جرح  با نیّت تهدید فرماندهان یا رسیدن به هدف انجام می گیرد و در این شکل، جرم محسوب می شود. پدیده ی خودزنی در هر دو وجه آن، کما بیش در بین سربازان دیده می شود. خودزنی یکی از آسیب های اجتماعی است که در همه ی اقشار جامعه وجود دارد و علل آن در هر قشری کما بیش متفاوت از سایر طبقات است. اگر چه عوامل مشترکی نیز وجود دارد. قشر نظامیان نیز از این قاعده مستثنا نیست. عموماً نظامیان شامل دو دسته کادر و سربازان هستند که پدیده ی  خودزنی در هر گروه دیده می شود. در نیروهای مسلّح به خودکشی اصطلاحاً «خودزنی» گفته می شود. در این تحقیق سعی شده که علل و انگیزه های ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان مورد بررسی قرار گیرد.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

1-3- اهمیّت موضوع و ضرورت تحقیق

 

 

خودزنی از دو جهت قابل توجه است:

 

 

1- جهت اوّل

 

 

ضرر و زیانی که بر اثر خودزنی توسط افراد خاطی بر توان رزمی یگان و روحیه ی سایر افراد به ویژه در مناطق عملیاتی وارد می شود و روحیه

دانلود مقالات

 ی یگان‌های رزمی را کاهش  می دهد .

 

 

2- جهت دوّم

 

 

آسیب به فرد و خانواده ی اوست: خودزنی سبب می شود که فرد جان خود را از دست بدهد یا مجروح شود و در هر صورت، ضررهای جبران ناپذیری را به جامعه وارد سازد و با توجه به اینکه بدنه ی  نیروهای مسلّح را جوانان تشکیل می دهند خودزنی آنها  در بردارنده خسارت های مضاعفی خواهد بود.

 

 

با توجه به دلایل یاد شده به یک تحقیق جامع جهت شناخت عوامل اصلی منجر به خودزنی نیاز می باشد تا زمینه برای شناسایی راهکارهای رفع این عوامل فراهم گردد بنابراین در این پروژه به شناخت علل و انگیزه ی ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان نهاجا خواهیم پرداخت.

 

 

1-4- اهداف تحقیق

 

 

شناخت علل و انگیزه های کلی ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان نهاجا.

 

 

تبیین عوامل فرهنگی موثر بر خودزنی

 

 

تبیین عوامل اجتماعی موثر بر خودزنی

 

 

تبیین عوامل اقتصادی موثر بر خودزنی

عکس مرتبط با اقتصاد

تبیین عوامل روانشناختی موثر بر خودزنی

 

 

1-5- سؤال اصلی

 

 

علل و انگیزه های ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان نهاجا چیست؟

 

 

1-6- سؤالات فرعی

 

 

1- علل فرهنگی ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان چیست؟

 

 

2- علل اجتماعی ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان چیست؟

 

 

3- علل اقتصادی ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان چیست؟

 

 

4- علل روانشناختی ارتکاب جرم خودزنی در بین سربازان چیست؟


فرم در حال بارگذاری ...

« ضررهای قابل مطالبه در حقوق ایرانفرض ایفای تعهد در حقوق ایران و فقه امامیه »