امروزه بر کسی پوشیده نیست که یکی از ارکان کلیدی موفقیت در مشاغل مختلف و برای جلب رضایت مراجعین ارتباطات مؤثر میباشد . کتابداران نیز برای اینکه بتوانند فضای کار خود را به محیطی موفق تبدیل نمایند باید تکنیکهای ارتباطی را بهدرستی بشناسند و از آن بهره ببرند، آموختن و بکار بستن مهارتهای ارتباطی باعث پیشرفت در کارشده و درنتیجه رضایت مراجعهکنندگان را به همراه خواهد داشت. ازآنجاکه کتابداران در تعامل مستقیم با جامعه استفادهکننده از خدمات کتابخانه میباشند، رفتار آنها در هر موقعیت و واکنش در قبال دیگران باید سنجیده و تأثیرگذار باشد.
کیفیت خدمات کتابخانه درنهایت به کیفیت کتابداران آن وابسته است و کتابداران نقش کلیدی و محکمی در انتقال اطلاعات بر عهدهدارند و برای ایفای این نقش در درجه اول، خود باید به مهارتها و فنون موردنیاز، مجهز باشند و در این راستا شناخت انواع مهارتهای ارتباطی از اهمیت ویژهای برخوردار است که تجهیز کتابداران کتابخانههای دانشگاهی به این فنون قطعاً اثربخشی فردی و سازمانی و رضایتمندی کاربران را به دنبال خواهد داشت. بیشک بهکارگیری مهارتهای ارتباطی در انتقال دانش و اطلاعات و همچنین تحقق اهداف و رسالتهای کتابخانههای دانشگاهی، و رضایت دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکند.
ازاینرو اساسیترین مهارتی که کتابداران به آن نیازمندند، حتی از برنامهنویسی، فهرستنویسی، جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و یا هر چیز دیگری مهمتر میباشد، موضوعی است که کمتر در مدارس کتابداری آموزش داده میشود، درعینحال تسلط بر آن در حرفه کتابداری بیشتر از مواردی که آموزش داده میشود موردنیاز است و آن چیزی نیست جز مهارتهای ارتباطی(بیون،2013).
دانشجویان کتابداری اطلاعرسانی در دوران تحصیل خود خدمات فنی و پشت پرده کتابخانه را بهصورت جامع و همراه با آموزش عملی، فرامیگیرند و برای انجام این قبیل امور در کتابخانهها آمادگی پیدا میکنند. اما با قرار گرفتن در محیط کتابخانه بهعنوان یک کارمند و مواجهشدن با کاربران گوناگون و نیاز به برقراری ارتباط درست و ماهرانه با آنها، به این مسئله پی میبرند که در رشته کتابداری علاوه بر بکار بستن مهارتها و تخصصهای فنی، بهطور گستردهای به مهارتهای ارتباطی مناسب و هدفمند نیز نیازمندند، تا بتوانند در راستای اهداف کتابخانه و جلب رضایت مراجعین با آنها به نحو شایسته ارتباط برقرار نموده و پی به نیازهای اطلاعاتی ایشان ببرند، و این در حالی است که دانشجویان کتابداری و کتابداران آینده کتابخانهها در دوران تحصیل خود آموزشی مستقل درباره مهارتهای ارتباطی نمیبینند و آموزش در این زمینه تنها در قالب واحد درسی مرجع گنجانده شده و بر اهمیت آموزش جامع و مختص به این مهارت ها تاکید نشده است. درصورتیکه بخش عمده فعالیتهای کتابخانهای ازجمله خدمات عمومی و خدمات مرجع نیازمند برقراری ارتباط بین کتابدار و مراجعهکننده و دارا بودن مهارتهای ارتباطی میباشد. درحالیکه داشتن مهارتهای فنی برای یک کتابدار ضروری به نظر میرسد، اما مهارتهای انسانی هستند که عمدتاً در ادامه مسیر راهگشای وی خواهند بود. مهارتهای ارتباطی،ازجمله مهارتهایی هستند که برای موفقیت در زندگی شغلی از اهمیت بالایی برخوردارند و دارا بودن این مهارتها باعث رضایتمندی بیشتر کاربران خواهد شد. ازاینرو با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار و تأثیر آن بر رضایت دانشجویان میپردازد. تا با استفاده از نتایج بهدستآمده به این سؤال پاسخ داد: که آیا کتابداران شاغل در کتابخانه دانشگاه سبزوار از مهارتهای ارتباطی کافی برخوردارند؟ و وضعیت مهارت های آنان در زمینه مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی چگونه است؟ و آیا دانشجویان تعامل با کتابداران رضایت دارند؟ و عوامل موثر بر رضایتمندی آنان چیست؟ موضوع دیگری که در این پژوهش به آن پرداخته می شود، عوامل موثر بر تعامل بین فردی کاربر و کتابدار می باشد که به این مسئله می پردازد که از بین عوامل فردی، سازمانی، محیطی و فرهنگی موثر بر تعامل کدام دسته از عوامل از نظر کتابداران مورد مطالعه، بر تعامل آنان با کاربر، تاثیر گذارتر می باشد؟
1-3. ضرورت انجام پژوهش:
پژوهش حاضر در راستای آگاه ساختن کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان سبزوار، از وضعیت مهارتهای ارتباطی خود و تعیین رضایتمندی دانشجویان از مهارتهای ایشان، صورت گرفته است که باعث شناخت و آگاهی بیشتر کتابداران از مهارتهای ارتباطی و تأثیر آن بر رضایت دانشجویان میشود. شناخت اینگونه مهارتها و تلاش در جهت بهکارگیری آن باعث افزایش بازدهی کار آنها میشود و به روند ارائه خدمات بهتر و جامعتر به جامعه پژوهشی، و درنتیجه رضایت بیشتر آنان کمک میکند و سعی دارد تا با ارائه راهکارهایی مسئولان و کتابداران را بااهمیت بکار بستن اینگونه مهارتها آشنا سازد و آنان را به شناخت بیشتر و آموختن این قبیل مهارتها ترغیب نماید.
با توجه به اهمیت موضوع و تأثیر آن بر رضایت دانشجویان از ارائه خدمات به آنان و همچنین به دلیل ماهیت رشته کتابداری كه در آن کتابدار با افراد مختلف در ارتباط است بر آن شدیم كه در وهله اول میزان مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار را بررسی کنیم و در مرحله بعد تأثیر آن را بر رضایت دانشجویان بسنجیم. به دلیل اینکه در تمام مراحل زندگی به ارتباط نیازمندیم، مطالعه درباره ارتباط میتواند باعث پیشرفت تخصص ما شود. مطالعه و تحقیق درزمینه ارتباط سبب میشود روابط عمومی خود را بهبود بخشیم و درصدد اصلاح آن برآییم. هرچه اطلاعات ما درزمینه مهارتهای ارتباطی بیشتر باشد با اعتماد بنفس بیشتری ارتباط برقرار میکنیم و کتابداران نیز که در تمام طول روز مجبور به برقراری ارتباط با کاربران هستند، باید اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کرده تا در تمام امور موفقتر گردند. اهمیت مهارتهای ارتباطی در کتابخانه و در بین کتابداران این ضرورت را به وجود میآورد که مهارتهای ارتباطی در فضای کتابخانه با نگاه دقیقتری موردتوجه قرار گیرد، بنابراین، ما در این پژوهش به ارزیابی مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار میپردازیم، تا در این جهت گام برداریم.
اجرای این پژوهش از دو جنبه نظری و کاربردی حائز اهمیت است . شناخت وضعیت موجود مهارتهای
ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان سبزوار و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها ، زمینه را برای پژوهشها و مداخلههای بعدی فراهم میکند. اهمیت دیگر این موضوع از جنبه کاربردی آن است که مدیران با آشنایی با مفهوم مهارتهای ارتباطی و اهمیت آن ، این متغیر را در تشویق و تنبیه کارکنان مدنظر قرار دهند و به این وسیله موجبات ارتقای عملکرد کتابداران را در این زمینه فراهم آورند .
1-4.اهداف:
1-4-1. هدف کلی
تعیین مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار و تاثیر آن بر رضایتمندی کاربران از تعامل با کتابداران
1-4-2. اهداف جزئی
- تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران دانشگاهی سبزوار
2 . تعیین رابطه بین مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار و تأثیر آن به رضایت دانشجویان
- تعیین مهمترین عوامل رضایتمندی دانشجویان از برقراری ارتباط با کتابداران
- تعیین ارتباط بین مقطع تحصیلی دانشجویان و رضایتمندی آنان از تعامل با کتابداران
- تعیین تفاوت بین جنسیت دانشجویان و رضایت آنان از مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار
- تعیین تفاوت بین دانشجویان دانشگاههای مختلف و رضایت آنان از مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی
- تعیین رابطه بین میزان تحصیلات و تجربه کتابداران و برخورداری آنان از مهارتهای ارتباطی.
1-5. پرسشهای پژوهش:
1.از دیدگاه کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار ، مهمترین عوامل مؤثر در میزان آشنایی و بهکارگیری مهارتهای ارتباطی مناسب هنگام تعامل با دانشجویان کدام است؟
- مهمترین عوامل رضایتمندی دانشجویان از برقراری ارتباط با کتابداران در کتابخانههای دانشگاهی سبزوار کدامند؟وضعیت رضایتمندی دانشجویان چگونه است ؟
- وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار چگونه است؟
1-6.فرضیهها:
- بین مهارتهای ارتباطی کتابداران و رضایت دانشجویان سبزوار از تعامل با کتابداران رابطه وجود دارد.
- بین دانشجویان دانشگاههای مختلف و رضایت آنان از مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین جنسیت دانشجویان و رضایت آنان از مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار تفاوت معناداری وجود ندارد.
- بین مقطع تحصیلی دانشجویان و رضایت آنان از مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار رابطه معناداری وجود دارد.
- بین سطح تحصیلات کتابداران دانشگاهی سبزوار و برخورداری آنها از مهارتهای ارتباطی رابطه معناداری وجود دارد.
- بین سابقه کاری کتابداران و میزان برخورداری آنها از مهارتهای ارتباطی مناسب رابطه معناداری وجود دارد.
-
1-7. تعاریف مفهومی و عملیاتی:
1-7-1 . مهارتهای ارتباطی:
مهارتهای ارتباطی، به رفتارها و اعمالی گفته میشود که شخص از طریق آنها، قادر خواهد بود به نحوی با دیگران ارتباط برقرار کند که به ایجاد پاسخهای مثبت و اجتناب از عکسالعملهای منفی منجر شود. برخورداری از مهارتهای ارتباطی، به افراد کمك خواهد نمود تا نسبت به برقراری یك ارتباط مؤثر و ایجاد تأثیر مثبت در دیگران اقدام نمایند(معتقد لاریجانی، وکیلی، غفرانی پور و میرمحمدخانی، 1393). در این پژوهش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان سبزوار شامل مهارتهای ارتباط غیرکلامی مهارتهای ارتباط کلامی است، که از طریق پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کتابداران ارزیابی میشود.
1-7-2 . دانشجویان:
افرادی که از طریق آزمون سراسری دانشگاهها پذیرفتهشده و در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. که در این تحقیق دانشجویان چهار دانشگاه شهرستان سبزوار(حکیم سبزواری، آزاد اسلامی، علوم پزشکی و پیام نور) را شامل میشود.
1-7-3. کاربران:
منظور کلیه دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانههای دانشگاهی بوده که شامل دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل در دانشگاههای شهرستان سبزوار میباشد.
1-7-4.کتابخانه دانشگاهی:
کتابخانهای که در یک دانشگاه متشکل از چندین دانشکده و مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول فعالیت بوده و بهعنوان ابزاری برای تسهیل فرایندهای آموزشی و تحقیقی مورد مراجعه قرار میگیرد(مزینانی،1384). در پژوهش حاضر منظور از کتابخانه دانشگاهی، کتابخانههای واقع در دانشگاههای حکیم سبزواری، آزاد اسلامی، علوم پزشکی و پیام نور شهرستان سبزوار میباشد.
1-7-5. کتابداران:
کتابداران: کتابدار کسی است که علم و هنر کتابداری را کسب کرده است و آن شامل مدیریت، سازماندهی فهرستنویسی، ردهبندی، دانش شناسی و اشاعهی اطلاعات است (ریاحی نیا، 1389). در این پژوهش به تمام افرادی که با مدرک دیپلم به بالا و بهصورت رسمی، پیمانی و قراردادی، در کتابخانههای دانشگاهی شهرستان سبزوار بهعنوان کتابدار مشغول بکارند صرفنظر از رشته تحصیلیشان کتابدار اطلاق میگردد.
1-7-6. رضایت:
تابعی است از انتظارات فرد و نیازهای اطلاعاتی او که با برآورده شدن آنها حاصل میشود(هادیان قزوینی،1388) در این پژوهش رضایتمندی کاربر در هنگام برقراری ارتباط با کتابدار سنجیده خواهد شد و عبارت است از میانگین بهدستآمده از امتیازات دادهشده توسط کاربران به پنج درجه مقیاس لیکرت از هرگز تا همیشه که نظر آنها را نسبت به میزان برخورداری کتابداران از مهارتهای ارتباطی مناسب هنگام تعامل نشان میدهد. این امتیاز در پژوهش حاضر از پاسخهای دادهشده به پرسشهای پرسشنامه به دست میآید.
Ifidon and Ugwuanyi
Mukherjee
[3] Budd
[4] Bivens
[5] Communication skills
[6] students
[7] Users
[8] Academic library
[9] librarian
[10] satisfaction
[11] likert
فرم در حال بارگذاری ...