وبلاگ

توضیح وبلاگ من

حمایت مالی ورزشی – بازاریابی ورزشی (اسپانسری)

 
تاریخ: 27-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

مفهوم حمایت­ مالی ورزشی یک پدیده جدید نیست چنانکه منشاء آن تقریبأ به ۱۴۰ سال قبل بر می گردد  با توجه به گزارش هوول[۱] در سال ۱۹۸۳ که گراتون و تیلور(۱۹۸۵) آن را نقل کرده­اند. این مطالعه میان فرهنگی توصیف کرد که چطور یک شرکت استرالیایی که یک تور کریکت انگلیسی را حمایت ­مالی کرد، یک سود قابل توجه در معامله کسب کرد. در همان گزارش حمایت مالی ورزشی این چنین تعریف شد پشتیبانی و حمایت از یک ورزش، رویداد ورزشی، رقابت یا سازمان ورزشی بوسیله یک شخص یا هیات خارجی برای سود دو سویه هر دو طرف (گراتون و تیلور[۲]، ۱۹۸۵).

 

 

در تعریفی دیگرحمایت مالی ورزشی تدارک کمک بوسیله یک سازمان تجاری (حامی). نقدی یا جنسی، به یک مایملک[۳] ورزشی(حمایت شونده). در تبادل برای حقوقی که با آن مایملک ورزشی در ارتباط باشد با هدف کسب سود اقتصادی و تجاری، تعریف شده است (جان،۲۰۰۱).

عکس مرتبط با اقتصاد

 

گزارش حمایت مالی IEG نشان داد که ورزش ۶۹% از کل هزینه­ های حمایت مالی بوسیله مؤسسات آمریکای شمالی را بوجود آورده است و هنر ۶% ، بازاریابی با دلیل(در اموری که مورد دلخواه مردم است) ۹% ، جشنواره­ها و نمایشگاهها ۸% ، جاذبه­ها و تورهای سرگرمی ۸% به دنبال آن هستند(گزارش حمایت مالی آی ایی جی، ۲۰۰۳). در یک جهت گیری ویژه تر بوسیله اوتکر و هایس[۴](۱۹۹۵). حمایت مالی را به عنوان پشتیبانی مالی که یک صنعت در عوض نمایش علامت تجاری فرآهم می­آورد تعریف می­ کنند. موریاریتی و دانکن[۵] (۱۹۹۷) یک تعریف کمتر

پروژه دانشگاهی

 تجاری از حمایت مالی با در برداشتن هدایای بشر دوستانه به عنوان یک شکلی از حمایت مالی ، ارائه می­ دهند؛ جائیکه شهرت ایجاد شده بوسیله حمایت مالی  یک نقش ثانویه را بازی می­ کند تا واقعأ کردار نیک برای امور نیازمند انجام شود. مک کارویل و کوپلند[۶](۱۹۹۴) تلاش کردند تا حمایت مالی را بوسیله مقایسه آن در رشد اعتبار مالی با حمایت مالی درگیر در پیشرفت اهداف تجاری توصیف کنند که آن را از شکل­های دیگر کمک مؤسسه شبیه بشر دوستانه ، نیکوکاری، و قیومیت متمایز می­ کند. یک تعریف جامع تر دیگر بوسیله شانی و سندلر[۷] (۱۹۹۳) از حمایت مالی ارائه شده بود تا اهمیت اهداف حمایت مالی را روشن سازد: تدارک منابع بوسیله یک سازمان مستقیمأ با یک رویداد یا فعالیت در عوض یک تداعی معنی[۸] مستقیم با رویداد یا فعالیت. سازمان تدارک دهنده می ­تواند تا آن زمان این تداعی معنی مستقیم را استفاده کند که هر یک از اهداف بازاریابی، مؤسسه ، یا رسانه را کسب کند (کوشاک،۲۰۰۴).

 

 

در ایران فوتبال به نسبت دیگر رشته­های ورزشی به صورت حرفه­ای تر دنبال می­شود که درآمد­های آن از محل تبلیغات و بلیط فروشی می­باشد و حق پخش تلویزیونی، و حمایت مالی شرکت­ها در وضعیت نا ­مشخصی قرار دارد در حالیکه در سایر کشورهای صاحب فوتبال حق پخش تلویزیونی و حامیان مالی جزء اصلی ترین منابع درآمد محسوب می­شوند به طوریکه به طور میانگین حدود ۳۰ درصد درآمدهای صنعت فوتبال از طریق حامیان مالی بدست می­آید (الهی،۱۳۸۷).

 

 

حمایت مالی در فوتبال انگلیس انواع مختلفی دارد. حامیان­ مالی اصلی، حامی ­مالی رسمی، تامین کنندگان لوازم و حامی­ مالی پیراهن تیم مهمترین انواع آن به شمار می­روند. به عنوان نمونه تیم منچستر یونایتد یک قرارداد ۳۵۷ میلیون یورویی با شرکت تولید کننده لوازم ورزشی نایک منعقد کرده است. طبق این قرارداد تیم فوتبال باشگاه منچستر یونایتد به مدت ۱۳ سال از سال ۲۰۰۲ ملزم به استفاده از لباس های تولیدی این شرکت به همراه آرم تبلیغاتی آن در مسابقات می­باشد(الهی،۱۳۸۳).

 

 

[۱] Howell

 

 

[۲]Gratton & Taylor

 

 

[۳] property

 

 

[۴] Otker & Hayes

 

 

[۵] Duncan & Moriarity

 

 

[۶] McCarville & Copeland

 

 

[۷] Shani & Sandler

 

 

[۸] association

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« انکار بعد از اقرار در قتلحقوق شهروندی در دین اسلام »