از دیر باز انسان موجودی اجتماعی بوده و به همین دلیل از لحظه تولد تا آخر عمر در اجتماع به سر میبرد؛ و دائماً در تعامل با انسانهای دیگر میباشد. موضوع مهارتهای اجتماعی کودکان بخشی از مسالهی اجتماعی شدن آنان است و اجتماعی شدن، جریانی است که در آن هنجارها، مهارتها، انگیزهها و طرز تلقیها و رفتار فرد شکل میگیرد (جلیلی آبکنار، 1389، ص 66). گرشام و الیوت (1984) مهارتهای اجتماعی را مجموعه رفتارهای فراگرفتهی قابل قبولی میدانند که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه مؤثر داشته و از واکنشهای نامعقول اجتماعی خودداری کند. کودکان دارای مهارتهای اجتماعی، در پایداری روابط، همیاری، اطاعت از قوانین، حساس بودن نسبت به دیگران و در صورت لزوم، مهار احساسات منفی خود موفقترند. هنگامی که این کودکان بزرگتر میشوند، میتوانند روابط سالمی با دیگران برقرار و در فعالیتهای گروهی مشارکت کنند، در زندگی خود شاد و موفق باشند، به حقوق و احساسات دیگران احترام بگذارند، از خواستهای نامناسب دوری کنند و در صورت نیاز از دیگران درخواست کمک کنند (اربای و داگرو، 2010).
افراد با مهارتهای اجتماعی متناسب، به گونهای با دیگران ارتباط برقرار میکنند که بتوانند به حقوق، الزامات، رضایت خاطر و یا انجام وظایف خود در حد معقولی دست یابند، بی آنکه حقوق، الزامات، رضایت خاطر یا وظایف دیگران را نادیده بگیرند و در عین حال میتوانند در این موارد مبادلهای باز و آزاد با دیگران داشته باشند (فیلیپس، 1978، به نقل از مقدس،1390، ص 93).
از سوی دیگر نارسایی در مهارتهای اجتماعی، بر بسیاری از ابعاد زندگی فرد تأثیر میگذارد. کودکانی که در روابط اجتماعی دارای مشکل هستند و یا توسط همسالان خود مورد پذیرش واقع نمیشوند، در معرض ابتلا به انواع ناهنجاریهای رفتاری-عاطفی (دروزیر و همکاران 1994، به نقل از یوسفی و خیر، 1381) یا افت تحصیلی (کرامتی، 1386) قرار دارند. این کودکان توان پیشرفت تحصیلی مناسب پیدا نمیکنند و ضمن داشتن روابط بین فردی نامناسب، با کمترین میزان محدودیت از موقعیتهای آموزشی خارج میشوند و توانایی اندکی در یکپارچه شدن در فعالیتهای اجتماعی پیدا میکنند (گرینسپان و شولتز، 1981، ص 24).
اهمیت مهارتهای اجتماعی در زندگی فردی و اجتماعی افراد به گونهای است که آموزش این مهارتها، زمینه و موضوع بسیاری از مطالعات بوده است. جانسون و جانسون (2000) شش پیامد سودمند آموزش مهارتهای اجتماعی را نقل کردهاند. آنها رشد هویت فردی و هویتی، موفقیتهای شغلی، بهبود کیفیت زندگی، سلامت فیزیکی، سلامت روانی (رشد عزت نفس، خودمختاری، کاهش اضطراب، افسردگی، ناکامی) و توانایی رویارویی با استرس را از جمله نتایج سودمند آموزش مهارتهای اجتماعی برشمردهاند (به نقل از مستعملی و همکاران، 1384، ص 438).
با نگاهی به دیدگاه جانسون و جانسون (2000) میتوان ارتباط مستقیمی بین مهارتهای اجتماعی و عزت نفس افراد پیدا نمود. چرا که مهارتهای اجتماعی به فرد توان ایجاد ارتباط مثبت و مؤثر با دیگران را میدهد و عزت نفس نوعی از نگرش است که به فرد اجازه میدهد دیدگاه واقعی و مثبتی نسبت به خود داشته باشد و سبب میشود فرد به تواناییهای خود اعتماد کند و احساس کنترل بر زندگی خود داشته باشد (چامپاین 1996، به نقل از مستعملی و همکاران، 1384، ص 438). این احساس کنترل و اعتماد به خود سبب ایجاد روابط اجتماعی مثبت میگردد؛ بنابراین دو مهارت عمده و اساسی مهارتهای اجتماعی و عزت نفس باید با هم مورد توجه قرار گیرند.
اما اگر چه شیوههای آموزشی گوناگونی توسط پژوهشگران و محققان متعدد برای آموزش و ارتقاء سطح این دو مهارت مهم به کار گرفته شده است. ولیکن آموزش این مهارتها در دانشآموزان کم سن و سال در مقطع ابتدایی، خود مبحث دیگری است که نیازمند به کارگیری شیوههای جذابی از آموزش، نظیر شیوههای مبتنی بر دیدگاههای هنری و در میان آنها استفاده از قصهگویی است. با وجودی که ارزش قصهگویی در بسیاری از مطالعات روشن گردیده است، اما هنوز هم این روش آموزشی بسیار مورد استفاده و توجه معلمان قرار نگرفته است. این در حالی است که یافتههای پژوهشهای مختلف در بخشهای میدانی نیز بیانگر آن است که قصهگویی پیامدهای مثبت فراوانی را در پی دارد. از جمله قصهگویی یک تجربهی سازنده است که گوینده و شنونده را در یک فرآیند بسیار تعاملی و خلاق در بر میگیرد. قصهگویی در برگیرندهی جهان بینی کودکان و سبب تسلط آنان به زبان میشود؛ و با عملکرد اجتماعی، عاطفی و فکر کودکان ارتباط داشته و در رشد شناختی و روانی اجتماعی آنان تأثیرگذار است (مللو، 2001، ص 5).
بر اساس مطالب مطروحه، آنچه مسالهی اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهد میتوان در چند بند خلاصه نمود: پیامدهای منفی ضعف مهارتهای اجتماعی در کودکان با استناد به نتایج پژوهشهای موجود در این رابطه – پیامدهای منفی ضعف عزت نفس در کودکان – ارتباط دو مهارت عزت نفس و مهارتهای اجتماعی – اهمیت انگیزه و علاقهی دانشآموزان در فعالیتهای یاددهی یادگیری – مبهم بودن تأثیر قصهگویی بر رشد دو مهارت اجتماعی و عزت نفس – کمبود پیشینهی پژوهشی مرتبط با شیوهی جذاب قصهگویی جک زایپس.
Swain & Pearson
Jack Zipes
Social skills
Erbay & Dogru
Greenspan & Shoultz
Johnson & Johnson
Mello
فرم در حال بارگذاری ...