شخصیت یعنی «مجموعهای از رفتار وشیوههای تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگیهای بیهمتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص میشود.شخصیت یک فرد از تمام صفات او تشکیل شده است و به منظور الگوی نسبتأ پایدار صفات و گرایشها و یا ویژگیهایی که تا اندازهای به رفتار دوام میبخشد(شولتز و شولتزبه نقل از محمدی،1389).
با تحلیل لغوی این واژه میتوان چنین برداشت کرد که مقصود از شخصیت جنبهی ظاهری و آشکار شدهی فرد است که قابل رویت برای افراد جامعه است هر چند چنین برداشتی نادرست نیست اما بیانگر همهی واقعیت نیز نمیباشد اما در عین حال تا حدودی از دوامو ثبات برخوردار هستند شخص با دارا بودن چنین ویژگیهای منحصر به فرد و بادوامی است که در موقعیتهای مختلف واکنشهای متفاوتی را از خود نشان میدهد.نظریههای شخصیت طی دوران شکلگیری خود مانند هر پدیده دیگری تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفتهاند و نظریههای متعددی نیز شکل گرفتهاند.آگاهی از ویژگیهای شخصیتی، برای مقابله موثر با مشکلات زندگی مفید و سودمند است.از آنجائی که ویژگیهای شخصیتی عمیقاً با نحوه ادراک و تفسیر فرد از جهان و واکنش او به رویدادها مرتبط است، طبیعی است که برخی ویژگیهای شخصیتی از ویژگیهای دیگر انعطافپذیرتراست.یکی از متغیرهایی که در ارتباط مستقیم با ویژگیهای شخصیت میباشد، متغیر تفکر انتقادی است.از این رو متغیر بعدی که قرار است رابطه آن را با صلاحیت اجتماعی و ویژگیهای شخصیت در این تحقیق بررسی کنیم، تفکر انتقادی است.
در اینجا لازم است که به تعریفی از تفکر انتقادی که توسط انیس(1985)بیان شده،اشاره کنیم.
تفکر انتقادی،تفکری است مستدل و تیزبینانه درباره اینکه چه چیزی را باور کنیم و چه اعمالی را انجام دهیم.وولفک(1995)در باب تفکر
انتقادی چنین میگوید که ارزیابی تصمیمات از راه وارسی منطقی و منظم و شواهد راه حلها را تفکر انتقادی گویند. درباره مهارتهای تشکیل دهنده تفکر انتقادی نظرات متفاوتی وجود دارد اما انیس (1987)که یکی از صاحب نظران و پژوهشگران در زمینه تفکر انتقادی است عناصر یا مهارتهای تشکیل دهندهی تفکر انتقادی را اینگونه بیان میکند جستجوی یک بیان روشن از موضوع یا سوال جستجوی دلایل کوشش برای کسب اطلاعات جامع استفاده و ذکر منابع معتبر در نظر گرفتن موقعیت کلی و نکته اصلی ازدیاد نبودن مساله اصلی مورد علاقه،جستجوی شقوق مختلف،انعطاف پذیر بودن و تعصبی بودن اتخاذ موضع کردن،تا حد امکان دقیق بودن با هر یک از اجزای موقعیت کلی به طور منظم برخورد نمودن(اعجازی،1386).از این رو یکی از موقعیتهایی که ارتباط تنگاتنگ با تفکر انتقادی دارد، صلاحیت اجتماعی است.صلاحیت یا کفایت اجتماعی شامل کارکردهایی است که برای مقابله با فشارهای زندگی و مسائل گوناگونی که انسانها با آنها مواجهاند لازم است.صلاحیت اجتماعی به توانایی مقابله موثر با نیازها و چالشهای روزمره اشاره دارد.به عبارت دیگر، صلاحیت اجتماعی به منزله موفقیت منطبق با تحول فرد، در قلمروهایی مانند موفقیت تحصیلی، مقبولیت در بین دوستان، موفقیت ورزشی، انتخاب یک حرفه، ازدواج، به دست آوردن شغل و به طور کلی، موفقیت در زندگی دانستهاند(علیق،1387).
با توجه به مطالب فوق میتوان بیان کرد که عمده ترین سوال پژوهش حاضر این است که:
سهم ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی در پیش بینی صلاحیت اجتماعی به چه میزان است؟
صلاحیت یا کفایت اجتماعی همان قدرت برقراری تعامل اجتماعی میباشد یعنی کسب مهارتها،توانایی،ظرفیتهایی که شامل مهارتهای شناختی،مهارتهای اجتماعی،کفایت هیجانی و آمایههای انگیزشی میباشد به عبارت دیگر شامل اطلاعات و مهارتهایی است که سبب توانایی فرد در انجام وظایف شغلی و تبادل روزمره زندگی میگردد. (کندال و بزازل به نقل از پزشک،1380).صلاحیت اجتماعی متغیری است که از ویژگیهای شخصیت و نوع تفکر تأثیر میپذیرد. از این رو این تحقیق سعی در بررسی میزان رابطه بین ویژگیهای شخصیت، تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی را داشته و به دنبال پاسخ به این سوال است که چه رابطهای بین ویژگیهای شخصیت، تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی وجود دارد؟ تأثیر هر یک از متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی بر صلاحیت اجتماعی به چه میزان است؟
فرم در حال بارگذاری ...