وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی فقهی و حقوقی جرایم زیست محیطی در قانون مجازات اسلامی 1392

 
تاریخ: 27-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

بدون شک رویه قضایی، فارغ از آنکه کشوری تابع نظام «حقوق نوشته» یا «حقوق عرفی» باشد، واجد نقش با اهمیتی در توسعه «حقوق محیط زیست» است. در میان کشورهای در حال توسعه، هند نمونه خوبی است که قوه قضاییه‌اش استفاده شایان توجهی از اصول قانون اساسی، قوانین محیط زیست و احکام مسئولیت مدنی، در حفاظت از محیط زیست به عمل آورده تا آنجا که می‌توان گفت یک حقوق جدید محیط زیست را در آن کشور بنا ساخته است. اما در مقایسه، متأسفانه سابقه قضایی ایران، حاوی تصمیمات مهمی در این باره نیست، علی رغم آنکه قوه قضاییه این کشور از ساز و کار قانونی و شرعی مناسبی در این باره، برخوردار است.دادگاههای عالی هند، قاطعانه اعلام کرده اند که حق حیات بشر، مصرح در اصل 21 قانون اساسی، محدود به زنده بودن حیوانی نیست، بلکه شامل حق انسان به زندگی در وضعیتی شرافتمندانه است که استحقاق آن را دارد و از این رو، برخورداری از محیط زیست سالم در قلمرو حقوق بنیادین بشر قرار دارد.نکته مهم آنکه بیشترین دعاوی مربوط به تخریب محیط زیست از طریق دادخواهی به نفع عموم به دادگستری کشور هند راه پیدا کرده و از این طریق، دادگاههای عالی آن کشور قادر شده اند جریان تخریب و آلودن محیط زیست توسط مؤسسات دولتی و خصوصی را تا حد قابل توجهی کنترل کنند و آنجا که لازم است به قوه مجریه در انجام صحیح وظایف قانونی خود در حفاظت از محیط زیست اخطار دهند.

عکس مرتبط با محیط زیست

 

پروژه دانشگاهی

 

 

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:

 

موضوع در رعایت حقوق شهروندی یک امر ضروری است و سابقه تحقیق همه جانبه دارد و با بحث در ابعاد مختلف آن بسیاری از معضلات اجتماعی برطرف می شود.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

5-سؤالات تحقیق

 

1- منظور از آلودگی محیط زیست چیست؟

 

2- آیا میزان مجازات مقرر در ماده 688 کافی است؟

 

3-آیا جرم موضوع ماده 688 از جرایم مطلق است یا مقید؟

 

6-فرضیه‏ های تحقیق

 

1-هرگونه رفتار تهدید‌آمیز و مخرب علیه بهداشت عمومی را می‌توان آلودگی محیط زیست تلقی کرد

 

2-میزان مجازات مقرر در ماده 688  با مقصود فرض 1 مکفی است.

 

3-ماده 688 از جمله جرایم مطلق است.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی ه


فرم در حال بارگذاری ...

« تحلیل جرم شناختی جرایم علیه محیط زیستدعوای اعتراض به ثبت و آگهی نوبتی »