وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی اثر حفاظتی عصاره هیدرواتانولی شنگ‌‌ (Tragopogonpratensis) بر رفع مسمومیت ناشی ازسرب درتغییرات غلظت هورمونهای تیروییدی موش صحرایی نر

 
تاریخ: 27-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

غده تیروئید و هورمون‌هایآن در تنظیم هزاران فعالیت بدن ضروری هستند(مولر، [1]2011).تنظیم این هورمونها در بدن یکی از اساسی ترین اعمال فیزیولوژیکی بدن می باشد.مطالعات انجام شده نشان می دهد که تغییردر سطحنرمال این هورمون‌ها موجبناهنجاری‌های فیزیولوژیکی مانندهایپوتیروئیدیسم وهایپرتیروئیدیسم می‌شود. که به دلیل اهمیت این عضو در انسان مورد توجه محققان وپژوهشگران زیادی قرار گرفته است.(کار وهمکاران[2]2002)

 

امروزه با پیشرفت کشورها وصنعتی شدن جوامع ودر نتیجه ایجاد زندگی ماشینی وهوای آلوده صنعتی موجب ورود مواد سمی خطر ناکی همچون سرب،به محیط زیست واثرات نامطلوب آن بر سیستم فیزیولوژیک بدن واعمال ارگانهای مختلف بدن در نتیجه به خطر افتادن حیات انسان وسایر موجودات شده است.سرب یکی ازفلزات سنگین است که به دلیل استفاده گسترده در صنعت به یک ماده آلوده کننده محیطی تبدیل شده که می‌تواند اثرات زیانباری روی سلامتی انسان داشته باشد (جیوبیری وهمکاران[3]، 1997؛کمبرلی،[4]1997).سرب میزان محیطی هورمونهای تیروئیدی و میزان پایه ای آنها را تغییر می دهد(گوستافسون وهمکاران، [5]1989).همچنین محققان نشان دادند که تماس مزمن با سرب باعث هیپوتیروئیدیسم می شود(بنوواکوکورن، 2000[6]).
گیاهان در طول تاریخ به طرق مختلفبر زندگی انسان اثر گذاشته واثرات حفاظتی وپیشگیری کننده آنها درمهار بیماریهای خاص به اثبات رسیده وروز به روز افزایش می یابد. این خاصیت اغلب به‌علت وجود تركیبات آنتی اكسیدانی در گیاهان از جمله ویتامینC، ویتامینB ، كاروتنوئیدها، لیكوپن‌ها و فلاونوئیدهایی می‌باشد كه موجب جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد می‌شوند(میتراوهمکاران[7]  ،1998 ؛سان[8] ،2000؛ ینگ [9]وهمکاران ،2001).

عکس مرتبط با محیط زیست

بسیاری از این تركیبات دارای اثرات پیشگیری كننده بوده و می‌توانند در برخی جوامع با احتمال زیاد در مهار بیماری‌های خاص مورد استفاده قرارگیرند (یوسپا،2000[10]).

 

گیاه شنگ از جمله مهمترین گیاههان دارویی درطب سنتی ایران می باشد.واثرات آنتی اکسیدانی(حاجی محمودی وهمکاران[11]، 2012)

پایان نامه های دانشگاهی

 درمان خونریزیهای گوارشی(سینگ[12]، 2008)،قابض وترمیم کننده پوستدر مورد این گیاه به اثبات رسیدهاست(گوارا[13]، 2003).

 

 

 

.

 

در این میان آنچه که از اهمیت زیادی برخوردار بوده وتا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است اثر حفاظتی عصاره شنگ (Tragopogon pratensis) بر رفع مسمومیت ناشی ازسرب درتغییرات غلظت هورمونهای تیروئیدی  T3 T4 TSHدرموش‌ صحرایی نرمی باشد.

 

دراین پژوهش هورمونهای T3 T4 TSHبه عنوان مهمترین هورمورنهای بدن انسان مورد برررسی قرار گرفته وسپس اثر عصاره گیاه شنگ وسرب را نیز بر تغییر غلظت این هورمونها بررسی کرده ایم که نتایج در مجموع بیانگر مسیر روشنی است که بر اساس آن در آینده می توان ارتباط گیاهان دارویی را با برخی از بیماریها مشخص نمود ودر درمان بسیاری از بیماریها از گیاهان بهره جست.

 

[1] Moeller

 

[2] Kar et al

 

[3] Jubery et al

 

[4] Kimberlie

 

[5] Gustafson et al

 

[6] Banovac& Koren

 

 

 

[7] Mitraet al

 

[8] Sun

 

[9] Yang et al

 

[10] Yuspa

 

[11] Hajimahmoodi et al

 

[12] Singh

 

[13] Guarrera


فرم در حال بارگذاری ...

« انتخاب بهینه باطری برای خودروهای هیبریدی الکتریکی قابل اتصال به شبکهتاثیر مدیریت و برنامه ریزی نیازمندی­های مواد (MRP) در بهبود بهره وری تولید »