یکی از مسایل مهم در طراحی یک زنجیره تامین، مساله انتخاب تامینکننده است. پیچیدگی این مساله در حقیت به این دلیل است که هر کدام از تامینکنندگان قسمتی از معیارهای خریدار را برآورده میکنند و انتخاب از میان آنها، در واقع یک مساله تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM) است که نیاز به یک رویکرد ساختاریافته و سیستمی دارد و بدون آن چنین تصمیمگیری مهمی، احتمالا با شکست روبرو میشود. با کمک کامپیوترها، تکنیکهای تصمیمگیری در تمام حوزههای فرآیند تصمیمگیری، بسیار قابل قبول گردیدهاند. بنابراین کاربرد روشهای تصمیمگیری چندمعیاره برای استفادهکنندگان، با توجه به پیچیدگیهای ریاضی، در اجرا بسیار آسان گردیده است. تصمیمگیری، رویهای برای پیدا کردن بهترین گزینه از میان مجموعهای از گزینههای موجود است. در حقیقت انتخاب مجموعه مناسبی از تامینکنندگان برای کار با آنها، در جهت موفقیت یک شرکت، امری بسیار مهم و حیاتی است و در طی سالهای طولانی بر انتخاب تامینکننده تاکید شده است (Zhang et al, 2001).
بلمن و زاده (Bellman & Zadeh, 1970)، تئوری رفتار تصمیم را در یک محیط فازی توسعه دادهاند. مدلهای زیادی توسعه و در رشتههای مختلفی مانند مهندسی کنترل، هوش مصنوعی، علم مدیریت و تصمیمگیری چندمعیاره به کار گرفته شده است. مفهوم ترکیب مجموعه تئوری فازی و تصمیمگیری چند معیاره، تصمیمگیری چندمعیاره فازی (FMCDM) را بوجود آورده است. تکنیکها و روشهای مختلفی برای تصمیمگیری چند معیاره فازی وجود دارند که دارای مزایا و معایب متفاوتی نسبت به یکدیگر میباشند. در این پژوهش ابتدا با استفاده از دو روش متداول و پرکاربرد تصمیمگیری چندمعیاره، یعنی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و تاپسیس (TOPSIS) و با بهرهگیری از ریاضیات مبتنی بر مجموعههای فازی، روشی ارایه گردیده است تا به کمک آن تامینکنندگان یک زنجیره تامین اولویتبندی شوند، سپس بار دیگر این مساله و این بار با ترکیب دو روش منطق دیجیتالی تعدیل شده (MDL) و تاپسیس مورد ارزیابی قرار گرفته است و درنهایت به منظور دستیابی به نتایج مطلوب، نتایج حاصل از این دو روش با یکدیگر مقایسه شدهاند. روش MDL روشی برای مقایسات زوجی میباشد که بیشتر در علوم مربوط به الکترونیک و کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد.
بمنظور درک بهتر این دو روش، یک مطالعه موردی نیز ارایه گردیده است که طی آن تامینکنندگان یک شرکت تبلیغاتی با استفاده از دو
روش رتبهبندی گردیده و سپس نتایچ حاصل با یکدیگر مقایسه شدهاند.
2-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
یک زنجیره تامین، سلسلهای از سازمانها است که در تولید و تحویل یک محصول یا خدمت درگیرند. این سلسله، از تامینکنندگان مواد خام آغاز شده و تا مشتری نهایی ادامه مییابد. مدیریت زنجیره تامین، یکی از رویکردهای موثر و کارآمد است که موجبات کاهش هزینه تولید و زمان انتظار را فراهم میآورد. این نگرش ارائه خدمات مطلوبتر به مشتریان را تسهیل میکند و فرصت و مجال نظارت اثر بخش در سیستم های حمل و نقل، موجودی و شبکههای توزیع را تضمین میکند. به این ترتیب سازمان میتواند از انتظارات و خواستههای مشتریان فراتر رود. امروزه سازمانها با مشتریانی رو به رو هستند که خواهان تنوع بالا در محصولات، هزینههای پایین، کیفیت بالا و پاسخگویی سریع میباشند.
supply chain
Multiple Criteria Decision Making
fuzzy set theory
Fuzzy Multiple Criteria Decision Making
Analytical Hierarchy Process
TOPSIS
Modified Digital Logic
Supply Chain Management
distribution network
فرم در حال بارگذاری ...