صنعت بیمه در اقتصاد کنونی جهان یکی از بخشهای پیشرو در بازار سرمایه است. بیمه به عنوان یکی از ابزارهای کارای مدیریت ریسک و تأمین امنیت و آرامش خاطر از یک سو سبب گسترش رفاه اجتماعی گردیده و از سوی دیگر باعث رشد سرمایه گذری شده و در پی آن، تولید با سرعت بیشتری رشد نموده اقتصاد رونق میگیرد. (کریمی،1392، ص 1)
در دنیای امروز که فضای تجاری بیشتر از گذشته رقابتی و غیرقابلپیشبینی شده، شرکتها برای ماندگاری و حوصل به اهداف تجاری ناچار به استفاده از رویکردهای متعالی و توسعهی شایستگیها و قابلیتهای خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند. صنعت بیمه از جمله صنایع تأثیرگذار بر صنایع مختلف میباشد. از نظر سند نهایی چشمانداز بیستساله، صنعت بیمه کشور در بازار، به گونهای باشد که با سرمایهگذاریهای لازم و تاکید بر دانشمحوری به کسب مزیت رقابتی پایدار بپردازد. (حبیبی، مهرانی،1392، ص 4-3)
صنعت بیمه ایران در افق 1404 صنعتی است اقتصادی، عدالت محور، پایدار، سالم و قابلاعتماد، برخوردار از اخلاق حرفهای و عجین شده با جامعه که اطمینان را برای روند طبیعی زندگی آحاد مردم ایران و چرخه فعالیتهای اقتصادی (کشاورزی، صنعتی و خدماتی) کشور به شیوهای آسان، سریع و مشتری مدار با کمترین هزینه و به شکلی همهجانبه تأمین نموده است. (کریمی،1392، ص 199)
امروزه شرکتها با رقابت شدیدتری نسبت به گذشته مواجهاند و عملکرد مالی قوی هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی میخواهد با روشهای مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد. در سالهای اخیر، مزیت رقابتی محور استراتژی های رقابتی قرار گرفته است. شرکتها برای بهبود عملکرد و مقابله با رقبا، باید دارای مزایای رقابتی باشند تا بتوانند در شرایط پیچیده، عملکردی برتر داشته و خود را در بازارها حفظ نمایند. یکی از مشکلاتی که هم اکنون اکثر شرکتها و خصوصاً شرکتهای بیمه با آن مواجه هستند عملکرد مالی آنها چندان مناسب نیست. (رزاقی،1393، ص 2)
امروزه در صنعت بیمه به دلیل ورود شرکتهای متعدد بخش خصوصی، شرایط رقابتی ویژهای حکمفرما شده است به طوری که شرکتهای با عملکرد و توان رقابتی بالا، قادر به ادامه حیات خواهند بود، بنابراین ضرورت دارد تا این شرکتها ضمن ارزیابی عملکرد خود نسبت به سایر شرکتها، با شناسایی نقاط ضعف عملکرد زمینه را برای بهبود مستمر خود فراهم نمایند. (ایوبی و همکاران،1391، ص 202)
در سالهای اخیر عملکرد مالی بیمه ایران دچار ضعف و ناکارآمدی شده است، یکی از مهمترین نقاط ضعف شرکت بیمه ایران، افزایش نمایندگان غیرمتخصص ناتوان که نه تنها تأثیری بر ترمیم و فرهنگ بیمهای نداشته بلکه با ناسالم فروشی وزیر پا گذاشتن اصول حرفهای بیمه، بیمهگذاران را به سمت توقعات ناصحیح و خارج از قوانین و چارچوب تعریفشده کشاندهاند. یکی دیگر از دلایل ضعف عملکرد بیمه ایران کاهش سهم بازار میباشد که دلایل این ضعف، کم کاری این شرکت و تلاش بیش از اندازه شرکتهای رقیب عنوان شده است همچنین عدم وجود منابع کافی و یا عدم برنامه ریزی مطلوب در بخش منابع می باشد.(ضیاءالدینی،1394)
شرکتهای بیمه از مهمترین نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی هستند که علاوه بر تأمین امنیت فعالیتهای اقتصادی، میتوانند از طریق ارائه خدمات بیمهای، نقش اساسی و تعیینکنندهای در تحرک و پویایی بازارهای مالی داشته باشند.اهمیت توجه به صنعت بیمه از بعد اقتصادی را میتوان با بیان نقش بیمه عنوان کرد زیرا از یک سو، با ایجاد امنیت و اطمینان،زمینه گسترش فعالیتهای تولیدی و خدماتی را فراهم میآورد و از سوی دیگر، نهادی مالی است که در تقویت بنیه اقتصادی جامعه نقشی اساسی دارد و سبب رشد اقتصادی میشود از این رو عملکرد مالی دلالت بر سلامت سازمانی داشته و سرانجام موجب بقای آن است. عملکرد بالا منعکسکننده اثربخشی و کارایی بالای مدیریت در استفاده از منابع شرکت است و این به نوبه خود در سطح وسیع به اقتصاد کشور کمک میکند.(محمودی، خمسه،1392،ص 28)
ما در این تحقیق سعی بر این داریم که ابزارهایی برای افزایش عملکرد مالی بیمه ایران معرفی کنیم که ازجمله آن سرمایه فکری، نوآوری سازمانی واستراتژی سازمانی می باشد.
سرمایه فکری، موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چندساله اخیر در سطح جهانی مطرح شده است، اما از آنجایی که منبع پر ارزشی برای کشورها و سازمانها به حساب میآید، میزان رشد و توسعه آن بسیار بوده و به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخصی در توسعهیافتگی شرکتهاست. در این میان امروزه به دلیل رقابتی شدن کسبوکار و جهانی شدن و انفجار فناوری، پدیده نوآوری و تمایز به عنوان ضرورت برای هر کشور مطرح هست. (kalkan,et al,2014,p701)
در دنیای امروز شاهد رشد اهمیت سرمایه فکری، به عنوان یک ابزار موثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم، در سازمانهای پویا به سرمایه فکری به عنوان اصلیترین سرمایه سازمان نگریسته و مشاهده میشود در اینگونه سازمانها سرمایه فکری مدیریت تمامی سرمایههای سازمان را عهدهدار است، اما متأسفانه در صنعت بیمه در حال حاضر چنین نیست. (حسنپور، خلیلی دیلمی،1394)
شرکتهای بیمه صرفاً به توان مالی بسنده کرده و حتی مشاهده میشود بدون در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر، توان مالی شرکتها به عنوان یک مزیت رقابتی از سوی سازمانهای حاکمیتی منتشر میشود.چگونه میتوان تنها توان مالی را مزیت برتری یک شر کت بیمه در مقابل شرکت دیگر دانست بدون اینکه به سایر سرمایهها همچون شبکه فروش، نیروی انسانی، نیروی انسانی کارآمد و سرمایه اجتماعی توجه کرد و چگونه میتوان از مشتریانی که فقط توان مالی به عنوان مزیت رقابتی به آنها معرفیشده انتظار داشت به محصول بیمه به عنوان یک کالای اقتصادی-اجتماعی نگریسته و فقط برای دریافت خسارت به شرکتهای بیمه مراجعه نکند؟ ما در این تحقیق به دنبال آن هستیم که بیان کنیم سرمایه فکری به عنوان یکی از اصلیترین سرمایههای شرکت بیمه میباشد که سرمایه فکری حلقه گم شده در مدیریت سرمایه شرکتهای بیمه میباشد. (حسنپور، خلیلی دیلمی،1394)
رشد سریع بنگاههای اقتصادی، تغییرات سریع، ابهام محیطی و پارهای مسائل دیگر باعث شده است که بحث نوآوری در سازمانها و ازجمله بیمه از اهمیت بالایی برخوردار باشد. نوآوری را میتوان عامل پویایی و تحرک شرکت بیمه و عنصری پنداشت که در بهبود عملکرد مالی شرکت بیمه موثر است. به لحاظ شتاب تغییرات فنی و رقابت جهانی، توانایی شرکتهای بیمه در توسعه و ارائه خدمات جدید دارای تأثیری حیاتی بر عملکرد بلندمدت این صنعت است و باقی ماندن در گوی رقابت به عنوان یکی از اهداف چشم انداز شرکت بیمه ایران، اجرای چنین امری را ضروری میسازد. (صحت، محمد پور،1392، ص 5)
ما به دنبال این امر هستیم که تأثیر استراتژی سازمانی بر بهبود عملکرد مالی شرکت بیمه ایران را بررسی کنیم این بعد (مالی) شامل عملکرد بازار میباشد. مثلاً سوددهی، رشد و رضایت مشتری برای رسیدن به مزیت رقابتی و بهبود عملکرد مالی نگرش استراتژیک نیازمند میباشد.
شرکت بیمه ایران از چالش مذکور مستثنی نیست مخصوصاً با توسعه کمی و کیفی شتابانی که در سالهای اخیر در حوزه صنعت بیمه رخ داده است و در ایران پژوهشهای چندانی در مورد بررسی استراتژی سازمانی بر عملکرد مالی صورت نگرفته است. هدف ما در این تحقیق تأثیر استراتژی سازمانی بر عملکرد مالی شرکت بیمه ایران و همچنین ارائه راهحلهای مناسب برای تصمیمگیریها و برنامهریزی بهتر میباشد تا بدین طریق شرکت بیمه ایران بتواند در این محیط پر تلاطم و پر از رقیب در حوزه بیمه به حیات خود ادامه دهد و خود را برای تغییرات آتی آماده سازد. (نداف، سهامی،1393، ص 4)
حال اینکه ما در تحقیق حاضر به دنبال این هستیم که آیا سرمایه فکری، نوآوری سازمانی واستراتژی سازمانی بر عملکرد مالی بیمه ایران استان گیلان تاثیر مثبت ومعناداری دارد؟
1-3) اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق:
ضعف عملکرد مالی بیمه ایران منجر به کاهش سهم این شرکت از بازار بیمه شده است که ما در این تحقیق با ارائه شاخصهای سرمایه فکری، نوآوری سازمانی واستراتژی سازمانی به دنبال رفع این مشکل میباشیم. در صنعت بیمه امروز، رشد اقتصادی پایدار، از دانش و اطلاعات سرچشمه میگیرد و همین امر موجب افزایش اهمیت سرمایه فکری به عنوان مقولهای کیفی و اقتصادی شده است. نقش و سهم سرمایه فکری در پیشرفت مدیریتی، فنی و اجتماعی اقتصاد بیمه موضوع تحقیقات جدید قرار گرفته است، به گونهای که دانش سازمانی، عامل اصلی مزیت رقابتی و خلق ارزش شناخته شده است؛ بنابراین، دستیابی به مزیت رقابتی و بقا در میدان رقابت در گرو توانایی آن در خلق، ذخیره، توزیع و کاربرد داراییهای دانشی است، از این رو امروزه ضرورت توسعه سرمایه فکری، به یک الزام جدی در سطح کلان و در عرصه کسبوکار تبدیلشده و با حرکت به سمت اقتصاد دانش پایه منجر به تغییر پاردایم حاکم اقتصاد بیمه ها شده است. (رشیدی،1392، ص 1)
هر شرکت بیمه باید فرهنگ نوآوری و خلاقیت و استراتژی تبدیل شدن به یک سازمان نوآور و خلاق را در برنامههای خود قرار داده وبر این ساس فعالیتهای لازم برای اجرای مدل عوامل موثر بر ایجاد نوآوری را به عنوان یکی از اصلیترین نیازهای پیش روی خود درک کرده وسعی در چارهجویی داشته باشد. ضرورتهای بسیاری وجود دارد که شناسایی مؤلفههای نوآوری را در صنعت بیمه الزامی میسازد. صنعت بیمه ایران در حال حاضر نسبت به بسیاری از کشورهای توسعهیافته عقب تر است و ضرورت دارد که با بهکارگیری مفاهیم، تکنیک ها و روشهای نوینی همچون نوآوری ظرفیتهای بالقوه آن شناسایی و فعال گردد. (صحت، محمد پور، ص 6)
اتخاذ استراتژی های مناسب در سازمانها، عنصری تأثیرگذار و ضروری در نحوه عملکرد سازمانهاست. از راههای افزایش شناخت از نحوه کار استراتژی در شرکتهای بیمه، شناسایی استراتژی هایی است که شرکت بیمه ایران آنها را به کار بستهاند و در نهایت تعیین استراتژیهای که کاربرد آن منجر به عملکرد بهتر در صنعت بیمه ایران گردیده است. (مظلومی و همکاران، 1391، ص 2)
1-4) اهداف تحقیق:
اهداف اصلی
- سنجش تأثیر شاخص سرمایه فکری بر عملکرد مالی بیمه ایران
- سنجش تأثیر شاخص نوآوری سازمانی بر عملکرد مالی بیمه ایران
- سنجش تأثیر استراتژی سازمانی بر عملکرد مالی بیمه ایران
اهداف فرعی
- سنجش تأثیر شاخص سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی در شرکت بیمه ایران
- سنجش تأثیر شاخص نوآوری سازمانی بر استراتژی سازمانی در شرکت بیمه ایران
- سنجش تأثیر شاخص سرمایه فکری بر استراتژی سازمانی در شرکت بیمه ایران
1-5) چارچوب نظری تحقیق:
چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار میشود. این چارچوب شبکهای است منطقی، توصیفی و پرورده مشتمل بر روابط موجود متغیرهایی که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناساییشدهاند. این متغیرها ناگزیر با مسئله پژوهش مرتبطاند. پس از شناسایی متغیرهای مناسب باید شبکهای از روابط میان متغیرها تدوین شود تا بتوان فرضیههای مرتبط با آنها را پدید آورد و سپس آزمود. بر پایه نتایج آزمون فرضیهها (که متضمن تأیید یا عدم تأیید است)، درجه حل شدن مشکل به یاری یافتههای پژوهش آشکار میشود. بدین ترتیب چارچوب نظری گام مهمی در فرآیند پژوهش به شمار میآید. (سکاران، 1392، ص 94)
مدل مفهومی استفادهشده در این پژوهش بر اساس مدل ادنان کالکان و همکاران 2014 میباشد و بر اساس آن میتوان پاسخ داد که
رابطه معناداری بین سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی سازمان بر عملکرد مالی شرکت وجود دارد. تأثیر متغیر سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی بر اساس پژوهش مین لو کوین و لیانگ هانگ 2014، تأثیر نوآوری سازمانی بر استراتژی سازمانی بر اساس پژوهش سالونک و همکاران 2011، وتاثیر سرمایه فکری بر استراتژی سازمانی بر اساس پژوهش ابدل زاده و همکاران بررسی شده است.
) متغیرهای تحقیق و تعاریف آن
اکنون با توجه به مبانی نظری، اهداف و فرضیات تعیینشده، متغیرهای این پژوهش به دو دسته تقسیم میشوند:
متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته
متغیرهای مستقل در این تحقیق سرمایه فکری، نوآوری، استراتژی سازمان که هدف اصلی این پژوهش سنجش تأثیر این متغیرها در عملکرد مالی شرکت است. بر این اساس متغیر وابسته در این تحقیق عملکرد مالی شرکت میباشد.
1-6-1) تعاریف مفهومی متغیرها
سرمایه فكری:
سرمایه فکری روش سازمانها برای ایجاد ارزش از طریق منابع پولی، غیر پولی، مادی و غیرمادی است که قابل تعیین (شناختن)، استفاده (بهرهبرداری)، سنجش (ارزیابی، نظارت) و مدیریت به طور شایسته است. (Gogan,et al, 2014,p 729)
نوآوری:
نوآوری کلمهای مرکب از نو+ آوری است. واژه نو به معنی تازه، جدید در مقابل کهنه و کهن مطرح شده است. همچنین در تعریفی به معنی عمل نوآور، ابتکار، ابداع و بدعتگذاری آمده است. در علم مدیریت، واژه نوآوری از نظر اصطلاحی به معنی فرایند کسب اندیشهای خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمت یا یک روش عملیاتی مفید است. نوآوری سازمانی قبول یک ایده یا رفتار که برای صنعت، بازار یا محیط عمومی سازمان تازگی دارد، معنی شده است. (صحت، محمد پور، 1392، ص 6)
استراتژی:
واژه استراتژی بر گرفته از لغت یونانی استراتژوس به معنای فرماندهی ولغات هم خانواده آن نظیر استراتژم به معنای تدبیر یا عمل فرمانده و استراتوس به معنای ارتش است ومعادل یونانی کلمه استراتژی، واژه استراتژیک به معنای دانش ژنرال (فرمانده) می باشد. ریشه یونانی این مفهوم به معنای راهبری وفرماندهی نظامی است اما مفهوم «هنر جنگ» که توسط سون تزو مطرح شد، معنای اولیه استراتژی است. در واقع، ای معنا از استراتژی که نخستین بار توسط سون تزو در کتاب هنر جنگ مدون گردید، کانونی ترین حلقه تعریف استراتژی را شکل می دهد. (خلیلی، 1391، ص 115_113)
عملكرد مالی:
عملکرد در لغت حالت یا کیفیت کارکرد، عملکرد را مقبولیت نتایج برای مشتریان سازمان وهمچنین ارزشیابی چگونگی مدیریت سازمان ها وارزش آفرینی آن ها برای مشتریان ودیگر ذینفعان. (رهنورد، 1390، ص 79)
1-6-2) تعریف عملیاتی متغیرها
در تعاریف عملیاتی برای معین کردن مفاهیمی که در حیطهی ذهنی و احساسی و نگرشی قرار دارند بسیار مهم هستند. عملیاتی کردن یک مفهوم یا تعریف عملیاتی آن از طریق دقت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن مفهوم و طبقهبندی کردن آن ابعاد به عناصر قابلمشاهده و قابل اندازهگیری میسر است. تعریف عملیاتی با مشخص کردن اینکه پژوهشگر برای اندازهگیری متغیر، باید چه کاری انجام دهد متغیر را تعریف میکند و به آن مفهوم میدهد. (دلاور، 1391، ص 43)
سرمایه فکری:
مجموعهای از عناصر شامل دانش و مهارت کارکنان، فرهنگسازمانی، ارتباط با ذینفعان، شهرت و تصویر سازمان، فناوری و حقوق و مالکیت معنوی که موجب ارتقای سطح دانش کارکنان و بهبود عملکرد آنها میشود. تعریف عملیاتی سرمایه فکری در این تحقیق با توجه به مؤلفههای سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی و سرمایه مشتری میباشد. سؤالات 29_14 پرسشنامه مربوط به این متغیر است.
نوآوری سازمانی:
ایجاد دانش و ایدههای جدید برای بکار بردن و تسهیل نتایج کسبوکار جدید، توسعه یا پذیرش یک ایده یا رفتار در عملیات سازمانی است که برای کل سازمان جدید و نو است. تعریف عملیاتی نوآوری سازمانی در این تحقیق با توجه به مؤلفههای اثربخشی نوآوری محصول، اثربخشی فرآیند و کارایی نوآوری سنجیده شده است. سؤالات 13-1 پرسشنامه مربوط به این متغیر است.
استراتژی سازمانی:
استراتژی شامل اهداف و سیاستهای بلندمدت و پایهای است و مجموعهای از فعالیتهای وسیع و مرتبط، برای رسیدن به آن اهداف است اهداف پایهای و فعالیتهای وسیع، بر اساس نقاط قوت و ضعف سازمان یا نهاد در رابطه با فرصتها و تهدیدهای بیرونی، تنظیم میشود. تعریف عملیاتی استراتژی سازمانی در این تحقیق با توجه مؤلفههای مزیت رقابتی، رهبری هزینه و مزیت سازمانی سنجیده شده است. سؤالات 40-30 پرسشنامه مربوط به این متغیر است.
فرم در حال بارگذاری ...