وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح

 
تاریخ: 27-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

شرط همانند عقد، یک عمل حقوقی محسوب می شود، لذا صحّت و اعتبارش منوط به تحقق شرایط عمومی و اختصاصی است. به بیانی دیگر، وضع شرط در ضمن عقد نکاح، تابع احکام و مقررات خاص است که موجب می شود شروط ضمن عقد نکاح، فراتر از قواعد و اصول حاکم بر نکاح نباشد، لذا اگر شرطی  با این وضع در تنافی باشد، اعتبار لازم را نداشته  و نافذ نبوده و ممکن است موجب بطلان عقد نیز گردد. بحث شروط ضمن عقد و عدم مخالفت آن با کتاب و سنت به عنوان یکی از شرایط اختصاصی ، از مواردی است که مورد توجه بسیاری از فقها قرار گرفته است. مسأله اصلی که قابل طرح است این است که مفهوم شرط مخالف کتاب و سنت چیست و چه تأثیری در عقد نکاح دارد بر این اساس، نوشته حاضر شروط مخالف کتاب و سنت را در ضمن عقد نکاح مورد بررسی قرار می دهد و می کوشد با استناد به آراء فقهی و نظریات حقوقی، دلیل یا دلایل مخالفت این شروط را با کتاب و سنت بیان نماید و از این رو پاسخ به پرسش های زیر محور اساسی پایان نامه قرار گرفته است:

 

1) آیا ملاک صحّت شرط ضمن عقد نکاح موافقت با کتاب و سنت می باشد یا عدم مخالفت؟

 

2) احکام و آثار شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح چیست؟

 

1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق

 

از آنجایی که شرط مخالف کتاب و سنت در صحت و فساد عقد نکاح تأثیر دارد، و فقها و دانشمندان بزرگ هرچند به صورت جزئی و فشرده به تحقیق پیرامون آن پرداخته اند. اما جای یک رسالۀ مستقل که تمام جوانب بحث را بخصوص در عقد نکاح عهده دار باشد، خالی است.

 

بنابراین، این ضرورت باعث شد که این موضوع را انتخاب نموده و از جوانب مختلف به بحث و بررسی پرداخته و به صحت و فساد آن در عقد

دانلود مقالات

 نکاح توجه نموده باشم.

 

1-3- سوالات تحقیق

 

پرسش اصلی تحقیق:

 

1) مفهوم شرط خلاف کتاب و سنت چیست؟

 

2) آیا ملاک صحّت شرط ضمن عقد نکاح موافقت با کتاب و سنت می باشد یا عدم مخالفت؟

 

3) احکام و آثار شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح چیست؟

 

1-4- فرضیات تحقیق

 

1) به نظر می رسد مفهوم شرط خلاف کتاب و سنت، مفهومی غیر از شرط جایز دارد و به این معنی است که شرط، مخالف مقتضای عقد باشد.

 

2) به نظر می رسد ملاک صحت شروط ضمن عقد نکاح، عدم مخالفت (عدم تنافی) با کتاب و سنت باشد نه موافقت با قرآن و سنت.

 

3) احکام و آثار شرط مخالف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح، متفاوت است در بعضی از موارد فقط شرط فاسد بوده و تأثیری در عقد ندارد اما در بعضی موارد مفسد عقد نیز می باشد.

 

1-5- اهداف تحقیق

 

1) بررسی و شفاف سازی شروط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح.

 

2) بررسی حکم شروط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح.

 

3) بررسی حکم نکاح دارای شروط خلاف کتاب و سنت.


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی ریسک انتقال ارز در تجارت بین المللبررسی فقهی حقوقی تعهدات ابتدایی »